vineri, 8 octombrie 2010

Reportaj din România reală

Într-o vreme în care reportajul de presă scrisă se află în suferinţă (pentru că este un gen publicistic costisitor), mai sînt totuşi cîteva gazete (Formula As, Jurnalul Naţional, Esquire, Decât o revistă, Mişcarea) care îl cultivă şi o seamă de reporteri care fac performanţă (Bogdan Lupescu, Sorin Preda, Cătălin Apostol, Dia Radu, Cătălin Manole, Viorel Ilişoi, Remus Radu, Cristian Lupşa, Vlad Mixich). Şi e reconfortant să vezi că nu toate publicaţiile s-au stricat şi că nici n-au murit toţi reporterii de vocaţie.

De aceea, îmi voi face un obicei de a semnala aici toate reportajele care îmi plac. Azi, vă invit să citiţi reportajul în foileton "Gustul amar al mărului românesc", de Viorel Ilişoi: I, II, III, IV, V.

Aş vrea să vă aflu părerea.

5 Comentários:

Anonim spunea...

Ma bucura mult initiativa ta; cu greu gasesc si eu un reportaj adevarat, despre Romania reala, facut cu talent (sau macar o cunoastere buna a limbii romane) si cu implicare, de aproape, nu dintr-un birou de la Bucuresti...

Intr-o vreme ma refugiasem in Formula As unde mai gaseam astfel de articole ale unor adevarati profesionalisti. Lucrurile s-au schimbat, deoarece am observat ca au pierdut..curatia spiritului, apar tot felul de ciudati carora li se ofera spatii largi si principale in revista (vezi Oreste, diversi vrajitori admirati pentru practici bizare cu lupi si altele, inselati care isi povestesc trairile "duhovnicesti" insuflate de fapt de alte spirite, ma refer la oameni care zic ca vorbesc cu ingeri dar nu s-au spovedit nu s-au impartasit niciodata - sminteli care provoaca tulburare in inimile celor care citesc cu mare admiratie de ani de zile FS). De aceea, cu mare parere de rau, am ales sa nu mai cumpar/citesc FS. Mi-e greu fiindca ma insotea de ani de zile, dar..sunt crestina-ortodoxa si caut sa ma feresc de sminteli, care oricum ne invadeaza.

Reportajul din Jurnal despre incursiunea in viata zilierilor l-am descoperit saptamana aceasta cu MARE BUCURIE. Felicitari autorului, am citit toate episoadele si astept cu nerabdare si altele. Repet il felicit pe autor, creatia lui e o oaza de profesionalism

Voi urmari postarile tale cu recomandarile viitoare pe aceasta tema.

Iti multumesc

Iulian Capsali spunea...

Bravo Viorel, exceptional reportaj! La partea despre cartea lui Paul Goma am ras cu lacrimi; este ge-ni-a-la! Nu stiu cati au capacitatea funciara de a privi aceasta lume amarata cu atata candoare, ba chiar cu dragoste. Sper sa nu ti se altereze ingenuitatea vreodata si sa nu iti sece caldura crestina cu care iti invalui "lumea".

Iti multumesc si tie, Claudiu, ca promovezi jurnalismul cel mai bun care a mai ramas prin presa asta, romaneasca... Sa mai comiti astfel de actiuni, spre bucuria degustatorilor de pagini bine si cinstit scrise. Guzganii din politica ar trebui sa citeasca mai des productii de soiul asta bun, ca sa revina cu picioarele pe pamant.

Anonim spunea...

erata: "....articole ale unor adevarati profesionisti" in ale scrisului, nu "profesionalisti" cum am scris din graba.

Anonim spunea...

felicitari realizatorului,domnule Ilisoi "imprumuta" putin din rabdarea lui nea Aurel,ai sa vezi ca vei reusi si mai multe si mai frumoase.........

teodora spunea...

Este un ciclu de articole la care nu ai comentarii. Ce ar fi de spus? Cred ca la zilierii astia pare a fi chiar mai rau decat la inchisoare in 2010. Parca ar fi imagini desprinse din detentia anilor 60.
Din alt punct de vedere insa, este multa jale dar si delasare in general. Am fost zilele astea prin orasul Brezoi, Valcea. Mult somaj si un aspect de localitate parasita, cel putin in parte. Si am inteles ca si aici s-a incercat ceva cu mestesuguri traditionale, dar n-a prea mers, ca oamenii nu erau multumiti de cat primeau.
Nu am nici un drept sa-mi dau cu parerea, dat fiind ca si la salamul sasesc mai fac nazuri. Insa imi vine acum in minte un fragment din predica de azi, de la Manastirea Cozia: ca dezordinea nu poate genera ordine.
Altfel, felicitari reporterului.